De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM hoeft zich niet te schamen met een 23e plaats. Air France doet het met een 41e plek een stuk minder goed. Finnair staat op de tweede plaats, Air New Zealand mag zich de op twee na veiligste maatschappij noemen.

Jacdec analyseert de veiligheid van maatschappijen door het aantal kilometers die zijn afgelegd af te zetten tegen het aantal doden (niet op de grond) en het verlies van vliegtuigen. De organisatie kijkt daarbij naar een periode van dertig jaar, als de maatschappij zolang bestaat.

Bestaan

Luchtvaartmaatschappijen worden meegenomen als ze meer dan drie jaar bestaan en een behoorlijke omvang hebben. Dochtermaatschappijen tellen niet mee in het resultaat van de moedermaatschappij en als maatschappijen worden overgenomen, verdwijnen ze van de lijst.

Qantas haalde vorig jaar het nieuws, doordat er problemen optraden met een motor van een Airbus A380. De maatschappij moest daardoor een noodlanding maken. Niemand raakte gewond en het toestel liep verder ook geen schade op.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl